Sistemul de management al siguranței

Implementarea sistemului de management al sigurantei are ca obiectiv principal protejarea in primul rand a sanatatii si vietii pasagerilor si a personalului angajat.

 

Un alt obiectiv important este protejarea aeronavelor si a echipamentelor, evitarea oricaror actiuni care ar putea pune in pericol sau supune vreunui risc aceste elemente.

 

Avand in vedere costurile extreme pe care le ating aceste aparate extrem de sofisticate se doreste operarea in conditii cat mai bune de siguranta.


Siguranta trebuie abordata sistemic

Siguranta nu este o sarcina ce poate fi tratata individual, operatorul aeroportului trebuie sa aiba implementat un Sistem de Management al Sigurantei (SMS), astfel incat sa-si poata indeplini obligatiile si sa asigure o operare sigura pe aeroport.

 

Un SMS este un instrument de management pentru gestionarea siguranţei de către aeroport şi contine urmatoarele:

  • identificarea pericolelor privind siguranta;
  • aplicarea de acţiuni corective necesare pentru a menţine performanţele de siguranţă convenite;
  • monitorizarea continuă şi evaluarea periodică a performanţelor în domeniul siguranţei şi
  • îmbunătăţirea continuă a performanţelor sistemului de management al siguranţei.

 

Orice pericol care poate afecta siguranta trebuie sa primeasca atentie sporita. Riscul este peste tot in jurul nostru, prezent in orice activitate umana. Cu cat avem o activitate mai complexa, cu atat avem de-a face cu riscuri mai mari. Operatiunile pe care le desfasoara un aeroport sunt foarte complexe.

 

Nu este posibil pentru ca o singura persoana sau o unitate organizatorica sa poata acoperi si gestiona toate aceste riscuri. Gestionarea riscurilor este o activitate care are nevoie de informatii din partea specialistilor apartinand mai multor domenii, ci este necesara existenta unui sistem, in acest caz fiind vorba de Sistemul de Management al Sigurantei (SMS).

 

Abordarea activă, sistematică a problemelor de sigurantă operatională pe aeroport are ca scop creșterea siguranței într-un mod orientat și sistematic. Acest lucru înseamnă a căuta în mod activ riscurile potențiale și reducerea la minim a riscurilor care au fost identificate și care ar putea duce la leziuni personale sau daune materiale.


Pentru a atinge acest obiectiv se folosesc metode predictive (studii de siguranta) impreuna cu metode proactive (audituri si inspectii), respectiv metode reactive (investigarea cauzelor evenimentelor).


Din punctul de vedere al activitatii umane, aviatia iese in evidenta prin faptul ca se analizeaza in detaliu extraordinar toate cauzele evenimentelor cu urmari negative; consecintele fiecarui eveniment reprezinta o lectie care se invata temeinic pentru reducerea pe viitor a riscurilor care au generat pericolul initial si astfel sunt reduse riscurile de repetare a greselilor.


Cauzele din spatele evenimentelor rareori sunt simple, majoritatea covarsitoare a evenimentelor sunt cauzate de o serie de erori minore, care daca se petreceau in mod izolat nu ar fi provocat de la sine un incident, iar functionarea adecvata a Sistemului de Management al Sigurantei asigura evitarea situatiilor in care aceste probleme minore si frecvente sa se acumuleze.


Chestiunea prioritara este identificarea riscurilor

Dezideratul principal este identificarea riscurilor potentiale inainte ca acestea sa produca evenimente cu consecinte negative.

Toate modificarile propuse in domenii de reglementare precum procedurile operationale sau in lucrari de infrastructura aeroportuara, sunt evaluate din punct de vedere al sigurantei inainte ca acestea sa fie introduse, iar  daca exista riscuri de siguranta inacceptabile, aceste modificari propuse nu vor fi introduse.


Angajatii care desfasoara activitati operationale sunt cea mai importanta veriga din acest lant al SMS-ului, deoarece ei se afla fizic cel mai aproape de desfasurarea operatiunilor.


Angajatii sunt constienti de acest lucru, ei fiind instruiti in aceasta directie si sunt pregatiti sa observe mediul de lucru cu atentie si daca observa incalcari ale regulamentelor, procedurilor sau alte neregularitati sa le raporteze imediat superiorilor.


Riscurile sunt identificate nu doar de catre angajati, ci ele pot fi evidentiate si in urma unor audituri de siguranta sau prin efectuarea unor inspectii. 


Aceste metode se folosesc in mod continuu pentru evaluarea sigurantei proceselor operationale si pentru luarea masurilor de remediere.


Este deosebit de important sa identificam riscurile si sa le eliminam, sau cel putin sa evitam o manifestare a acestora in cascada, sub forma unor reactii in lant.


Desi practic este imposibil sa reducem total aceste riscuri, Sistemul de Management al Sigurantei elimina un numar considerabil de riscuri sau le reduce efectele, astfel incat acestea sunt tinute sub control si aeroportul este un loc sigur pentru pasageri, angajati si aeronave.


Aeroportul International „Avram Iancu” Cluj a creat si a implementat un astfel de sistem in colaborare cu reprezentanti ai companiilor aeriene, reprezentanti ai companiilor de handling si specialisti in domeniul aviatic national.